Kirkko tarjoaa keskusteluapua

Kolme vanhaa puhelinluuria.

Koronavirus ja siitä johtuvat poikkeusolot aiheuttavat monissa huolta ja ahdistusta ja tarve keskustelulle on suuri.

Kirkon keskusteluavun Palvelevaan puhelimeen voi soittaa joka päivä iltakuudesta puoleenyöhön asti.
Keskusteluapua saa myös verkosta: kirkon Palveleva chat on avoinna maanantaista perjantaihin kello 12−20 ja Palveleva netti ympäri vuorokauden. Myös pääsiäisenä keskusteluapu on auki normaalisti.
- Nyt kun fyysisten kontaktien määrä pyritään minimoimaan, luottamuksellisia keskusteluja voi käydä verkossa ja puhelimessa turvallisesti ja vastuullisesti kontakteja välttäen, Kirkkohallituksen asiantuntija Kimmo Nieminen sanoo.

Keskusteluapua saa myös soittamalla seurakuntaan. Seurakunnan työntekijät tavoittaa puhelimella, sähköpostilla tai sosiaalisen median kautta.
Kirkon perheneuvonta tarjoaa maksutonta tukea myös poikkeusaikana. Perheneuvontaa tarjotaan asiakkaille videovälitteisesti sekä epidemiatilanteen salliessa myös kasvokkain.
Kirkon oppilaitostyöntekijät tarjoavat tukeaan opiskelijoille ja oppilaitosten henkilökunnalle.

Keskusteluapua saa myös sairaalassa. Sitä kaipaava voi ottaa yhteyden sairaalapappiin, jotka työskentelevät potilaiden, heidän läheistensä ja hoitajien tukena. Sairaalapappiin saa yhteyden sairaaloiden verkkosivujen tai hoitajan kautta.
Nuorille ja lapsille on tarjolla tukea ja keskusteluapua. Saapas-chat on suunnattu nuorille ja peliseuraa verkossa löytyy Ristiohjaimesta.

Teksti: Kirkon viestintä
Kuva: Pixabay