Pitkäperjantain konsertti vuoropuhelua Vapahtajan, Marian ja kuulijan välillä

Verso Ensemblen esittää kaksi Giovanni Battista Pergolesin teosta.

Pitkäperjantaina kuullaan Kokkolan ja Lohtajan kirkoissa Verso Ensemblen konsertti. Konsertissa esitetään kaksi laajaa Giovanni Battista Pergolesin teosta.
Stabat mater on paljon esitetty pienoisteos, joka pureutuu Marian tuntemuksiin ristin juurella. Luterilaiselle kuulijalle se jää kuitenkin helposti sisällöllisesti etäiseksi.
Septem verba a Christo in cruce prolata eli Jeesuksen seitsemän sanaa ristillä sen sijaan iskee kielimuurista huolimatta suoraan uskonasioiden ytimeen.

Stabat mater on kenties Pergolesin teoksesta tunnetuin, kun taas Septem verbaa pidettiin pitkään jonkun muun säveltämänä, kunnes viimeaikaiset tutkimukset osoittivat sen todella olevan Pergolesin kynästä.
Yhdessä näistä kahdesta teoksesta syntyy syväluotaava vuoropuhelu ristillä riippuvan Vapahtajan ja hänen äitinsä sekä sivusta seuraavan nykykuulijan välillä. Kokonaisuuden kesto on 75 minuuttia.

Verso Ensemble -yhtyeeseen kuuluvat sopraano Minna-Leena Lahti, mezzosopraano Rachel McIntosh, altto Isabella Shaw, baritoni Henri Tikkanen sekä pianisti Matti Pohjoisaho.
Laulajat ovat opiskelleet samaan aikaan Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa. Pohjoisaho on diplomiurkuri ja opiskellut myös pianopedagogiksi Centria-ammattikorkeakoulussa.

Konsertit striimataan, Lohtajan konsertti Lohtajan seurakunnan Facebook-sivulla sekä YouTube-kanavalla ja Kokkolan konsertti Kokkolan suomalaisen seurakunnan Facebook-sivulla.

Konsertti pitkäperjantaina 2.4.

klo 15 Lohtajan kirkossa
klo 19 Kokkolan kirkossa

Kirkkoihin otetaan enintään 20 kuulijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Lohtajan kirkossa olevaan  konserttiin  voi ilmoittautua Lohtajan seurakunnan kirkkoherranvirastoon tiistaihin 30. maaliskuuta klo 13 mennessä.

Kokkolan kirkossa olevaan konserttiin ilmoittaudutaan tekstiviestillä numeroon 040 7728 753.
Konserttiohjelma maksaaKokkolan kirkossa 25 euroa ja Lohtajan kirkossa 15 euroa.

2021-03-29 15:00:00.0