Suomalaisen seurakunnan konfirmaatiomessut kutsuvat

Konfirmoitavat nuoret altarilla.

Konfirmoitavat nuoret alttarilla.

Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa on jo takana päivärippikouluryhmän sekä K2X ja K3 -ryhmien konfirmaatiot. Tulevana sunnuntaina seurakunta konfirmoi talvirippikouluryhmät Kokkolan kirkossa sekä K4-ryhmän Kaarlelan kirkossa.

- Konfirmaatiomessuihin on perinteisesti osallistunut iso joukko väkeä, mikä on iloinen asia, miettii Kokkolan suomalaisen seurakunnan nuorisopastori Tatu Koutonen

- Nyt toivomme, että kokoontumisrajoituksista johtuen nuori kutsuu maksimissaan 10 vierasta konfirmaatiomessuun.

Konfirmaatiomessuissa huomioidaan käsihygienia ja turvavälit. Kirkon penkkiin merkityllä istumapaikalla voi istua perhekunta tai aviopari. Vapaaehtoiset opastavat kirkon ovella.

- Haluan painottaa, että messuun voi osallistua vain terveenä. Korona-ajasta johtuen kummeja ei kutsuta siunaamaan nuoria. He voivat olla sydämellä mukana siunaamisessa omalla paikallaan kirkon penkissä. Poikkeusoloista johtuen emme myöskään vieraile messun jälkeen kodeissa isosten kanssa, Koutonen kertoo.

Ehtoolliskäytäntö poikkeaa totutusta. Ehtoollinen jaetaan kirkon etuosassa. Seurakuntalaiset tulevat ehtoolliselle turvavälein ja saavat ottaa sen vastaan seisaaltaan.

Poikkeusoloista huolimatta konfirmaatioihin toivotaan mukaan myös aktiivisesti osallistuvia seurakuntalaisia.

- Teologisesti ei ole kyse mistään ripariporukan ja heidän perheidensä keskinäisestä juhlatilaisuudesta. Nuoret konfirmoidaan seurakunnan yhteisessä messussa, jossa seurakunta – siis erityisesti muulloinkin kirkossa käyvä väki – rukoilee konfirmoitavien puolesta. Se ei ole ihan pieni eikä turha tehtävä, sanoo Koutonen.

- Toivon, että seurakuntalaisissa herää ilo siitä, kun seurakuntamme sadat nuoret vuodesta toiseen tunnustavat uskonsa, ottavat vastaan apostolisen siunauksen ja käyvät ehtoollisella.

Konfirmaatiomessuun voi osallistua myös Radio Dein, nettiradion tai Facebookin välityksellä. Linkki nettiradioon löytyy seurakunnan etusivulta osoitteesta kokkolansuomalainenseurakunta.fi.

2020-08-12 10:48:00.0