Pyhiinvaellusreitti mutkittelee keskustassa

Uunituore Mietiskely- ja rukouspolku -mobiilisovellus on  osa Kokkolan kaupungin 400-vuotisjuhlaohjelmaa.

Kokkolan ydinkeskustaan on valmistunut Mietiskely- ja rukouspolku, niin kutsuttu kaupunkipyhiinvaellusreitti. Innostus ideaan lähti PyhiinvaellusTampere -vaellusreitistä kaupunki- ja luontoympäristössä.
- Reittiä on ollut valmistelemassa joukko seurakunnan vapaaehtoisia sekä työntekijöitä, kertoo Kokkolan suomalaisen seurakunnan diakoniatyöntekijä Taina Lamminen. Kokkolan keskustan kaduilla ja puistoissa mutkittelevan Mietiskely- ja pyhiinvaellusreitin mobiiliversion voi avata omaan kännykkään. Vaellusreitin mobiilisovelluksen teknisessä toteutuksessa yhteistyötä on tehty Centria-ammattikorkeakoulun kanssa.

Vasta valmistuneella Mietiskely- ja vaellusreitillä on kymmenen kohdetta, jotka voi kiertää haluamassaan järjestyksessä.
Kaiken ikäisille soveltuvan reitin oletettu lähtöpaikka on Kokkolan kirkko.
- Siitä voi edetä esimerkiksi seurakuntakeskuksen ja Chydeniuksen puiston kautta Isonkadun varrella oleville kohteille, ja sieltä edelleen Puurokarille. Suntin varrelta reitti kulkee vanhan kaupungin läpi Kokkolan ortodoksisen rukoushuoneen kautta Katariinanpuistoon, Katariinan kalmiston sisäpihalle sekä Länsipuistoon Tyrsky-patsaalle, Lamminen avaa.

Reitin voi aloittaa mistä tahansa kohteesta, kiertää kokonaisuudessaan tai muutama kohde kerrallaan. Matkan kokonaispituus on 2,3-3 kilometriä reittivalinnasta riippuen. Kokkolan suomalainen seurakunta osallistuu rukouspolulla Kokkolan kaupungin 400-vuotisjuhlavuoteen.
- Haluamme tarjota hengelliseen mietiskelyyn ja Kokkolan historiaan liittyvän vaellusreitin kaikkien kaupunkilaisten ja täällä vierailevien käyttöön, Taina Lamminen painottaa.

Mietiskely- ja rukouspolun mobiilisovellukseen sisältyy kohteeseen liittyvät tekstit, kuvat sekä reittitiedot kartalla. Samat tekstit ja osa kuvista löytyvät myös Kokkolan suomalaisen seurakunnan nettisivuilta, mistä voit tulostaa oman kopion. Rukouspolun paperiversioita voi kysyä seurakunnan neuvonnasta.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan yhteistyökumppanina on vaellusreitin teknisen toteutuksen osalta toiminut Centria- ammattikorkeakoulu Oy. Mietiskely- ja rukouspolku on osa Kokkola Stories -mobiilisovellusta, josta löytyy myös esimerkiksi Suntin varren historiallinen reitti.

2020-07-01 12:12:45.0