Urkuromantiikan helmiä Kokkolan kirkossa

Kokkolan kirkossa kuullaan tänään nuoremman polven urkureiden iltamusiikki, kun Kaustisen musiikkilukiossa opiskeleva Jarkko Korpi ja kokkolalainen urkujensoiton harrastaja Annukka Riihimäki käyvät musisoimaan kirkon Åkerman & Lund -urkujen ääreen. Illan ohjelmistossa on muun muassa kuuluisa Bachin Toccata ja fuuga d-molli, Mendelssohnin Sonaatti c-molli, Franckin legendaarinen Preludi, fuuga ja variaatio sekä Bachin Triosonaatin nr. 3 ensimmäinen osa ja Toccata d-molli lisänimeltään ”doorinen”. Molemmat illan urkurit opiskelevat toista vuotta Matti Pohjoisahon johdolla.

Jarkko Korpi on 18-vuotias urkujen ja pianonsoiton opiskelija Kaustisen musiikkilukiossa. Hänen polkunsa musiikin parissa alkoi 12-vuotiaana, kun hän aloitti pianon soiton Härmänmaan musiikkiopistossa. Kaksi vuotta myöhemmin hän aloitti urkujen soiton sivuaineena. Nykyisin urut ovat hänen pääinstrumenttinsa, mutta molemmat instrumentit, piano ja urut, kulkevat käsi kädessä.

Annukka Riihimäki on 28-vuotias harrastelijaurkuri Kokkolasta. Hän tekee työkseen kakkuja, vapaa-ajalla musisoi ja viettää aikaa perheensä kanssa. Riihimäki aloitti pianonsoiton lapsena, jolloin myös kiinnostus urkujensoittoon syttyi, ja syksyllä 2021 hän aloitti urkutunnit Keski-Pohjanmaan opiston Urkuakatemiassa. Annukka Riihimäki pitää erityisesti barokin ja romantiikan ajan musiikista, mutta soittaa ja kuuntelee myös muiden tyylilajien musiikkia.

Iltamusiikki Kokkolan kirkossa ke 31.5. klo 19

Tue May 30 14:56:41 EEST 2023