Johannes-passio kuullaan pitkäperjantaina ruotsiksi

J. S. Bachin kuuluisa Johannes-passio esitetään ruotsiksi Kaarlelan kirkossa pitkäperjantain jumalan-palveluksessa alkaen klo 10.

Kaarlelan kirkko sisältä_ 190614_5827_Kuva_LisenForsgård.jpg

Teos kertoo Jeesuksen kärsimykseen ja kuolemaan liittyvät tapahtumat Johanneksen evankeliumin luvuista 18–19. Raamatuntekstin lomassa passiossa kuullaan hengellisiin runoihin sävellettyjä aarioita ja luterilaisia ydinkoraaleja.
Kyse on kirkkomusiikin ydinteoksesta, jonka sanoma puhuttelee kuulijoita vuosisadasta toiseen.

Bach sävelsi teoksen Leipzigissa vuonna 1724 jumalanpalvelusmusiikiksi, mutta nykyään sitä kuullaan lähes pelkästään konserteissa. Suomessa teosta on esitetty lähes pelkästään saksaksi 1970-luvulta lähtien.
Kokkolan Vokaaliyhtye ja Kokkolan Soitinyhtye tuovat passion takaisin jumalanpalvelukseen ja esittävät sen kotimaisilla  kielillä – tällä kertaa ruotsiksi. Tarjolla on myös tekstin suomennos.

Passion solisteina toimivat Hannu Ilmolahti (Jeesus), Tuomo Viherjuuri (evankelista), Sampo-Elias Asikainen (Pontius Pilatus), Jacob Waselius, Johanna Palmiola, Heli Huuki ja Karoliina Hautala. Musiikin johtaa Martti Laitinen.
Jumalanpalveluksen toimittaa Per Stenberg.

Johannes-passio ruotsiksi
7.4. klo 10 pitkäperjantain jumalanpalveluksessa