Matka seimen äärelle -runollinen konsertti Kaarlelan kirkossa

Kaarlelan kirkossa on luvassa lauantaina 3.12. klo 18 mieleenpainuva esitys Matka seimen äärelle. Esiintymässä ovat lausuntataiteilija Jouko Heikkinen sekä selloduo Anna-Maaria & Olli Varonen.

Anna-Maria Varonen, Jouko Heikkinen ja Olli Varonen.Lausuntataiteilija Heikkisen ja Selloduo Varosen esitys johdattelee joulun todellisen sanoman äärelle

Jouko Heikkinen sekä Anna-Maaria ja Olli Varonen ovat nivoneet yhdeksi kokonaisuudeksi Lassi Nummen joulurunoja, jouluevankeliumin Agricolan vanhalla suomen kielellä, ajatonta klassista musiikkia sekä selloduon omia sovituksia tunnetuista joululauluista.
Esitys lähtee liikkeelle nykyajan hälisevästä joulusta ja etenee aina asian alkulähteelle, ensimmäisen joulun tunnelmiin. Vajaan tunnin mittainen esitys piirtää intensiivisen kaaren, tarjoten kuulijalleen mahdollisuuden rauhoittua sanataiteen ja säveltaiteen siivittäminä joulun ihmeen äärelle.
Matka seimen äärelle -esitys on ollut Heikkisen ja Varosten ohjelmassa useita vuosia ja se on saanut yleisöltä erittäin lämpimän vastaanoton.

Jouko Heikkinen (s. 1966) sai lausuntauralleen alkusysäyksen Veikko Sinisalo -lausuntakilpailun finaalipaikasta 1996. Heikkisen ensimmäinen oma lausuntailta oli Aaro Hellaakoski -ilta, jonka ensiesitys oli Kajaanin Sana ja sävel -tapahtumassa 1997. Heikkinen on esiintynyt yli 20 vuoden aikana omin illoin sekä eri lausujien ja muusikoiden kanssa runsaasti eri puolilla Suomea sekä Välimeren alueella. Heikkinen on Suomen lausujainliiton jäsen.

Sellistipariskunta Anna-Maaria ja Olli Varonen esiintyi duona ensimmäisen kerran kesällä 2000.
Satojen kotimaisten konserttien lisäksi duo on esiintynyt Tsekissä, Unkarissa, Espanjassa, Virossa, Senegalissa ja Ruotsissa. Konsertoinnin lisäksi duon esityksiä on taltioitu kuudelle CD-levylle. Radio- ja tv-esiintymisiä duolla on ollut Suomessa, Ruotsissa ja Unkarissa. Varoset ovat Suomen Solistiyhdistyksen jäseniä sekä Suomen Kodály-seuran hallituksen jäseniä.

2022-11-29 15:18:59.0