Päivämusiikissa Wiidor ja Pesonen

Päivämusiikki tarjoilee makupaloja torstaisin keskellä päivää. Urkutaiteilija Matti Pesonen soittaa konsertissaan ranskalaisen urkumusiikin timanttisimpia teoksia.

Matti Pesonen.

Kesäkuun viimeisenä päivänä Matti Pesonen esittää konserttinsa päätteeksi Charles-Marie Widorin päätösosastaan Toccata erityisesti tunnetun viidennen urkusinfonian kokonaisuudessaan. Tilaisuudessa kuullaan uruilla esitettynä myös Frédéric Chopinin pianoetydejä, joista viimeisenä Pesonen esittää Vallankumousetydin — lisänimen sille muuten antoi F. Liszt

Aitoa romantiikan ajan musiikkia kuullaan lisäksi César Franckin Cantabilen muodossa. Ranskalaisromanttisen urkumusiikin tulkitsijana tunnettu Pesonen esittää myös sävellyksensä Choral gregorien, intermezzo et fugue (2020) sekä Partitan In the Sweet Bye and Bye (2018).

Urkutaiteilija Matti Pesonen (s. 1950) valmistui Sibelius-Akatemiasta ja suoritti urkudiplomin vuonna 1978. Pesonen on työskennellyt kanttorina Helsingissä Malmilla ja Vanhassa kirkossa, Kuopion konservatoriossa urkujensoiton sekä Sibelius-Akatemian Kuopion kirkkomusiikkiosastolla urkutaiteen lehtorina. Keuruun Iso Kirja -opistossa hän on toiminut kuoronjohtajana.

Pesonen on eläkkeellä, mutta toimii myös musiikin alan yrittäjänä, palvelee tarvittaessa kanttorien sijaisena ja konsertoi, kun kutsu käy.

Kotimaan lisäksi Pesonen on esiintynyt laajasti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Hän on tehnyt runsaasti urkuäänitteitä muun muassa Suomen Yleisradiolle ja levyttänyt myös säestäjänä, sovittajana ja kuoronjohtajana.

Urkutaiteilija Matti Pesonen Päivämusiikissa Kokkolan kirkossa 30.6. klo 12

Tue Jun 28 08:50:00 EEST 2022