Ylösnousemus

 

Syksyn aikana olen saanut kulkea lukuisten eri ikäisten ihmisten vierellä, kun läheinen ihminen on saanut kutsun tästä elämästä ikuisuuteen.

Kuoleman hetkellä joudumme luopumaan Jumalan meille antamasta ajallisesta elämästä. Tästä elämästä lähtö ei ole kenellekään helppo retki.
Katekismuksemme opettaa: Jeesukseen turvaavalle kuolema on portti tulevaan elämään. Voimme jättäytyä luottavaisesti taivaallisen Isämme käsiin, sillä Jeesus on voittanut kuoleman.
Suoritettuaan loppuun sovitustyönsä Jeesus nousi kuolleista ennen meitä. Aikojen lopulla mekin tulemme saamaan uuden, kuolemattoman ruumiin, jonka esikuva on Jeesuksen ylösnousemusruumis. Jumala luo sen, eikä siinä ole merkkejä tähän elämään liittyvästä rikkinäisyydestä eikä synnistä.

Tuleva ylösnousemus on Jumalan tapa kertoa meille, ettei mikään hänelle kuuluva joudu koskaan hukkaan.
Ylösnousemus paljastaa meille sen, että Jumalan rakkaus on todella kuolemaa voimakkaampi.
Saamme luottaa ja levätä Jumalan rakkaudessa.

Tatu Koutonen.
 


Tatu Koutonen
kappalainen
Kokkolan suomalainen seurakunta
tatu.koutonen@evl.fi

Sunnuntai 10.11.
 Luukas 20:27–40

Jeesuksen luo tuli sitten muutamia saddukeuksia, niitä, jotka kieltävät ylösnousemuksen. He esittivät hänelle kysymyksen: ”Opettaja, Mooses on säätänyt näin: ’Jos miehen veli kuolee ja tältä jää vaimo mutta ei lasta, miehen tulee ottaa veljensä vaimo ja hankkia jälkeläinen veljelleen.’ Oli seitsemän veljestä. Vanhin heistä otti vaimon ja kuoli lapsettomana. Silloin toinen otti hänet, sitten kolmas, ja vuorollaan kaikki seitsemän. Kaikki he kuolivat jättämättä jälkeensä lapsia. Lopuksi nainenkin kuoli. Kenen vaimo tämä nainen on oleva ylösnousemuksessa? Hänhän on ollut kaikkien seitsemän vaimona.”
    Jeesus vastasi heille: ”Tässä maailmassa otetaan vaimo ja mennään vaimoksi. Mutta tulevassa maailmassa ne, jotka on katsottu ylösnousemuksen arvoisiksi, eivät enää mene naimisiin. He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia. Ja sen, että kuolleet nousevat ylös, on Mooseskin osoittanut kertomuksessa palavasta pensaasta. Hänhän sanoo, että Herra on Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala. Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien. Hänelle kaikki ovat eläviä.”
    Jotkut lainopettajista sanoivat tähän: ”Hyvin vastasit, opettaja.” Silloin ei enää kenelläkään ollut rohkeutta kysyä häneltä mitään.